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0627 Japan's After-Work Drinking Culture Is Sobering Up

느림보. 2025. 6. 27. 07:25
Japan's After-Work Drinking Culture Is Sobering Up
日本の終業後の飲酒文化が見直される

In many countries, it's not common to relax and have a beer with your boss and coworkers after work.

But in Japan, after-work drinking parties have been a common part of the culture for years, with employees often expected to attend.

Many people believe these parties help coworkers get to know each other better and speak more openly outside the office. The word for this is nominication — a mix of nomi (drink) and communication.

Today, however, this culture is starting to change.

For example, in 2024, only 60% of Japanese companies held New Year's parties at the end of the year — almost 20 percentage points fewer than in 2019.

These parties mostly stopped during the COVID-19 pandemic, but even after pandemic restrictions ended, many workers didn't want to start them again.

Some say workplace drinking parties feel like extra work, while others prefer to spend their free time on their own. Many are also joining fewer work parties because they worry about their health, want to save money, or want to avoid bad behavior related to drinking.

At the same time, people in Japan are drinking less than before. In the past 30 years, alcohol use has decreased by 25%, with young Japanese people drinking less than older generations.

Even so, many younger workers say they still enjoy after-work drinking parties. And a 2024 survey found that 69% of workers in their twenties wanted to go to a year-end party, compared to just 40% of those in their fifties.

As the way people work and think changes, nominication is also changing.

With more nonalcoholic drinks and relaxed places to meet, these parties may feel less like something you have to do, and more like something you can choose to enjoy.

多くの国では、仕事の後に上司や同僚とくつろいでビールを飲むことは一般的ではない。

しかし日本では、終業後の飲み会は長年にわたり一般的な文化であり、従業員も大抵、参加することが求められてきた。

多くの人は、こうした集いが同僚同士の親睦を深め、社外でもっとオープンに話すのに役立つと考えている。 そのことを指す言葉として、飲みニケーションがあり、飲み(飲酒)とコミュニケーションを掛け合わせたものだ。

しかし現在、この文化は変わり始めている。

例えば、2024年に年末に新年会を開催した日本企業は60%に過ぎず、2019年に比べて20ポイント近く減少した。

こうした集いは新型コロナウイルス感染症の大流行時にほとんど中止されたが、パンデミックの制限が解かれた後も、多くの労働者は再びそれを始めたいとは考えなかった。

職場の飲み会を余分な仕事のように感じると言う人もいれば、自由な時間を自分だけで過ごすことを好む人もいる。 また、健康が心配、お金を節約したい、飲酒にまつわるよくない振る舞いを避けたいなどの理由で、職場の飲み会に参加する人が減少している。

同時に、日本では以前よりも飲酒量が減っている。 過去30年間で、アルコール使用量は25%減少し、日本の若者の飲酒量は高齢層よりも減っている。

そうであっても、若い労働者の多くは終業後の飲み会を楽しんでいるという。 また、2024年の調査では、20代の労働者の69%が忘年会に行きたいと思っているのに対し、50代ではわずか40%という結果だった。

人々の働き方や考え方の変化に伴い、飲みニケーションも変化している。

ノンアルコールの飲み物が増え、くつろいで集える場所が増えたことで、このような集いはやらなければならないものではなく、選択して楽しむものと感じられるようになったのかもしれない。