Under 9% of Japanese Companies Reskilling Workers
日本の企業、従業員のリスキリングに取り組んでいるのは9%未満

As new technology is bringing many changes to people's working lives, it's important for workers to adapt by learning new skills. Reskilling — teaching workers new skills — is good for employers because it makes workers more productive. For workers, reskilling can also lead to promotion and higher wages.

However, in Japan fewer than 9% of companies are actually working on reskilling, according to a recent survey.

The research company Teikoku Databank surveyed over 11,000 Japanese companies in October 2024.

It was found that only 8.9% of the surveyed companies had actually started reskilling their workers, while another 17% said they were "thinking about doing it."

Over 46% said they had not taken any action on reskilling, while just under 10% said they didn't know what "reskilling" meant. Another 10% said they didn't even know the word, and 8% said they were unsure.

About half of the companies surveyed said they were short of full-time workers. Because reskilling can make workers more productive, it can help with labor shortages. However, some companies said they weren't able to reskill their workers because they didn't have enough staff to do it! Not having enough time and money was also seen as a challenge.

Looking at different industries, the survey found that companies in finance and in information services were most likely to be actively reskilling their workers, with around 20% of these companies doing so.

Fifteen percent of larger companies were also reskilling their workers, making them more likely to do so than small or medium-sized companies.

Of the companies that were reskilling their workers, almost half said they found online e-learning courses useful.

Some companies said they were worried that reskilling workers would encourage them to change jobs and work for other companies.

However, the Teikoku Databank report said that because reskilling is important for increasing productivity and developing business, doing so will greatly affect a company's future.

新しいテクノロジーが人々の労働生活に多くの変化をもたらす中、従業員が新しいスキルを学んで適応することが重要である。 リスキリング、つまり従業員に新しいスキルを教えることは、従業員の生産性を高めるため、雇用主にとって良いことである。 従業員にとって、リスキリングは昇進や賃金上昇にもつながる。

しかし、最近の調査によると、日本では実際にリスキリングに取り組んでいる企業は9%にも満たない。

調査会社の帝国データバンクは、2024年10月に1万1,000社を超える日本の企業を調査した。

調査対象となった企業のうち、実際に従業員のリスキリングを始めていたのはわずか8.9%で、17%は「実施を検討している」と回答した。

46%以上がリスキリングについて何も行動を起こしていないと回答し、10%弱が「リスキリング」が何を意味するのかわからないと回答した。 さらに10%はその言葉すら知らないと答え、8%は分からないと回答した。

調査対象となった企業の約半数がフルタイムの従業員が不足していると回答した。 リスキリングは従業員の生産性を高めることができるため、人手不足の解消に役立つ可能性がある。 しかし、それを行うための十分な人員がいなかったため、従業員を再教育できなかったと回答した企業もあった。 十分な時間と資金がないことも課題と見なされていた。

業界別で見ると、金融および情報サービス分野の企業が従業員のリスキリングを積極的に行っており、これらの企業の約20%がそのようにしていた。

大企業の15%も従業員のリスキリングを行っており、中小企業よりもそれを行う傾向がある。

従業員のリスキリングを行っている企業のうち、半数近くがオンラインのeラーニングコースが役立つと感じたと回答した。

一部の企業は、従業員に新しい技術を習得させることにより、彼らが転職したり他の企業で働くようになるのではないかと懸念していると回答した。

しかし、帝国データバンクのレポートでは、リスキリングは生産性の向上と事業を発展させるために重要であるため、それを行うことは企業の将来に大きく影響すると述べている。

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