Louis Armstrong once sang, "When you're smiling, the whole world smiles with you."
Still, not everyone feels happy all the time. Being told to smile, especially when you don't feel like it, can be uncomfortable. And when it happens at work, some people even see it as harassment.
A new survey found that almost half of people in Japan think asking store workers to smile is harassment. The study, done by Helpfeel, asked 1,070 people in their 20s to their 60s about customer service.
One question asked participants how they felt about asking store workers to smile. Around 45% of people said they saw it as harassment, with the answers being similar across all age groups.
And Japanese companies have even been making changes in their "smile" policies. For example, McDonald's Japan once used the slogan, "Smile for 0 yen." The idea was that customers could always expect a smile from McDonald's workers.
But many young workers said they didn't feel comfortable with this idea, and past survey showed that being forced to smile was one reason some people didn't want to work at McDonald's.
So in 2023, McDonald's Japan began a new campaign called "Smile Agenai," or "I won't smile for you." It let workers choose not to smile if they didn't want to.
The campaign was a success, and job applications for McDonald's increased by 115%.
As a result of the campaign, McDonald's has changed its image from "a place where smiling is mandatory" to "a place that accepts smiles of all shapes and sizes."
ルイ・アームストロングはかつて「君がほほえめば、世界中が君と一緒にほほえむ」と歌った。
それでも、誰もがいつも幸せを感じているわけではない。 特に気が向かないときは、笑顔でいるように言われると不快な思いをすることがある。 そしてそれが職場で起こると、ハラスメントだと考える人さえいる。
新しい調査によると、日本では約半数の人が、店員に笑顔を求めるのはハラスメントだと考えていることが分かった。 ヘルプフィールが実施したこの調査では、20代から60代の1,070人に顧客サービスについて尋ねた。
ある質問では、店員に笑顔を求めることについてどう思うかを参加者に尋ねた。 約45%の人がそれはハラスメントだと思うと述べ、どの年齢層でも同様の回答だった。
そして日本の企業は、「笑顔」に関する方針に変更を加えることさえしてきた。 例えば、日本マクドナルドはかつて「スマイル0円」というスローガンを掲げていた。 このアイデアは、顧客はマクドナルドの従業員の笑顔をいつも期待できるというものだった。
しかし、多くの若い従業員はこのアイデアに抵抗を感じていると述べ、過去の調査によると、笑顔を強要されることが、一部の人たちがマクドナルドで働きたくないと思う理由の1つだったという。
そこで日本マクドナルドは2023年に「あなたに笑顔を提供しない」という意味の「スマイルあげない」という新しいキャンペーンを始めた。 それにより、従業員は笑顔を作りたくないなら、そうしないことを選べるようになった。
このキャンペーンは成功し、マクドナルドへの求人応募は115%増加した。
このキャンペーンの結果、マクドナルドは「笑顔が必須の場所」から「あらゆる形や大きさの笑顔も受け入れる場所」へと同社のイメージを変えた。
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